کد مطلب:280155 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

علایم ظهور
298- «ستكون فتن، القاعد فیا خیر من القائم، و القائم فیها خیر من الماشی، و الماشی فیها خیر من الساعی، من تشرف لها تسبشرفه، فمن وجد ملجا او ملاذا فلیعذبه».

- «فتنه هایی پدید خواهد آمد كه هر كس در آن روزگار نشسته باشد بهتر از آنست كه بایستد. و هر كس ایستاده باشد بهتر از آنست كه حركت كند. و هر كس در حركت باشد بهتر از آنست كه تلاش كند. هر كس خود را در معرض آن فتنه ها قرار دهد، فتنه ها او را در كام خود فرو می برند. هر كس پناهگاه و محل امنی پیدا كند به آن پناه ببرد». [1] .

299- «لیأتین علی العلماء زمان، الموت احب الی احدهم من الذهب الأحمر. و لیأتین احدهم قبر أخیه فیقول: لیتنی مكانه».

- «زمانی برای دانشمندان پیش می آید كه مرگ برای آنها از طلای سرخ محبوبتر می شود و هر یك از آنها بر سر قبر برادرش آمده می گوید: ای كاش من جای او آرمیده بودم». [2] .

300- «بلاء یصیب هذه الأمة، حتی لا یجد الرجل ملجا یلجأ الیه من الظلم فیبعث الله رجلا من عترتی فیملأ به الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا».

- «بلای جانكاهی براین امت روی می دهد كه احدی پناهگاهی پیدا نمی كند كه از ستمها به آن پناه ببرد. آنگاه خداوند مردی را از تبار من می فرستد كه زمین را پر از عدل و داد می كند، آنچنان كه پر از جور و ستم شده است». [3] .

301- «سیكون بعدی خلفاء، و من بعد الخلفاء امراء، و من بعد الأمراء



[ صفحه 305]



ملوك جبابره، ثم یخرج رجل من اهل بیتی یملأ الأرض عدلا كما ملئت جورا».

- «بعد از من خلفا، سپس امیران و بعد از آنها پادشاهان ستمگری خواهد بود. آنگاه مردی از اهل بیت من خارج می شود كه زمین را پر از عدالت می كند، آنچنانكه پر از ستم شده است». [4] .

302- «ویح هذه الامة من ملوك جباترة كیف یقتلون و یطردون، الا من اظهر طاعتهم، فالمومن التقی یصانعهم بلسانه و یفر منهم بقلبه، فاذا اراد الله تعالی ان یعید الاسلام عزیزا قصم كل جبار عنید و هو القادر علی ما یشاء، و اصلح الامة بعد فسادها. یا حذیفة! لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلك الیوم حتی یملك رجل من اهل بیتی، الملاحم فی یدیه و یظهر الاسلام، و الله لا یخلف وعده، و هو سریع الحساب».

- «وای به حال این امت از زمامداران ستمگر، كه می كشند و دور می اندازند، جز كسانی را كه اظهار فرمانبری بكند. مومن پرهیزگار، با زبان با آنها سازش می كند ولی در دل از آنها بیزاری می جوید. هنگامی كه خداوند بخواهد عزت اسلام را باز گرداند، ستمگران عنود را هلاك می سازد و كار امت را پس از تباهی اصلاح می نماید كه او بر هر چیزی كه بخواهد تواناست. (سپس فرمود): ای حذیفه! اگر از عمر دنیا جز یك روز باقی نباشد خداوند به قدری آن را طولانی سازد كه مردی از اهل بیت من سلطنت یابد و جنگهای سخت نماید و آیین اسلام را آشكار سازد، كه خداوند هرگز در وعده ی خود تخلف ننماید و در حسابگری بسیار سریع است». [5] .

303- «ینزل بامتی فی آخر الزمان بلاء شدید من سلطانهم، لم یسمع بلاء اشد منه، حتی تضیق علیهم الأرض الرحبة، و حتی یملأ الأرض جورا و



[ صفحه 306]



ظلما، لا یجد المومن ملجا یلتجی الیه من الظلم، فیبعث الله عزوجل رجلا من عترتی فیملأ الأرض قسطا و عدلا، كما ملئت ظلما و جورا، یرضی عنه ساكن السماء و ساكن الأرض، لا تدخر الأرض من بذرها شیئا الا اخرجته، و لا السماء من قطرها شیئا الا صبه الله علیهم مدرارا».

-«بر امت من در آخر الزمان بلای سختی از سوی زمامدارانشان نازل می شود كه بلایی سخت تر از آن شنیده نشده است. زمین با همه وسعتش بر آنها تنگ می شود. زمین پر از جور و ستم می شود و شخص با ایمان پناهگاهی نمی یابد كه به آن پناه ببرد. آنگاه خداوند مردی را از عترت من برمی انگیزد كه زمین را پر از عدل و داد كند، آن چنان كه پر از جور و ستم شده است. ساكنان آسمان و زمین از او خشنود می شوند. زمین چیزی از باران رحمتش را نگه نمی دارد جز اینكه سیل آسا بر آنها فرومی ریزد». [6] .

304- «اذا صارت الدنیا هرجا و مرجا، و تظاهرات الفتن، و تقطعت السبل، و اغار بعضهم علی بعض فلا كبیر یرحم صغیرا، و لا صغیر یوقر كبیرا، فیبعث الله عند ذلك منهما (ای الحسنین) من یفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا، یقوم بالدین آخر الزمان كما قمت به اول الزمان، و یملأ الدنیا عدلا كما ملئت جورا».

- «هنگامی كه جهان پر از هرج و مرج شود، فتنه ها آشكار شود و راهها ناامن شود و برخی دیگر حمله ور شوند، دیگر بزرگی بر كوچك ترحم نكند و هیچ كوچكی احترام بزرگ را رعایت نكند، خداوند از این فرزندم (حسن و حسین) كسی را برمی انگیزد كه سنگرهای ضلالت را در هم می شكند و دلهای مهر خورده را می گشاید. دین را در آخر الزمان بر پای می دارد آن چنان كه من در اول زمان آن را بپا داشتم. زمین را پر از عدل و داد می كند، آن چنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد». [7] .



[ صفحه 307]



در این حدیث تصریح شده كه حضرت مهدی از نسل امام حسن و امام حسین است و آن صحیح است زیرا حضرت ولی عصر روحی فداه از طرف پدر از تبار امام حسین و از طرف مادر از تبار امام حسن می باشد، چون مادر امام باقر دختر امام حسن مجتبی است كه درود خدا بر همه ی آنان باد.

305- «اذا تشبه الرجال بالنساء بالرجال، و ركبت ذوات الفروج السروج و امات الناس الصلوات و اتبعوا الشهوات، و استخفوا بالدماء و تعاملو برلربا و تضاهروا بالزنا، و شیدوا البنأ و استحلوا الكذب و اخذوا الرشا و اتبعوا الهوی و باعوا الدین بالدنیا، و قطعوا الأرحام و ضنوا بالطعام، و كان الحلم ضعفا و الظلم فخرا، و الامرأ فجرة و الوزراء كذبة و الأمناء خونة و الأعوان ظلمة و القراء فسقة، و ظهر الجور و كثر الطلاق و بد الفجور و قبلت شهادة الزور و شربت الخمور و ركبت الذكور و استغنت النساء بالنساء، و اتخذ الفیی مغنما و الصدقة مغرما، و اتقی الأشرار مخافة السنتهم، و خرج السفیانی من الشام و الیمانی من الیمن، و خسف البیداء بین مكة و المدینة، و قتل غلام من آل محمد بین الركن و المقام و صاح صائح من السماء بأن الحق معه و مع اتباعه».

- «هنگامی كه مردها خود را به صورت زن در آورده، زنها به صورت مرد در آیند، زنها بر زینها سوار شوند، مردم نماز را ترك كنند و از شهوات پیروی كنند، خونها را سبك بشمارند و از ربا نهراسند، زنا علنی شود و ساختمانهای محكم و مرتفع ساخته شود، دروغ مباح شمرده شود و رشوه رائج گردد، از خواسته های نفس پیروی كنند و دین را به دنیا بفروشند، پیوند خویشاوندی را قطع كرده، از بذل طعام خودداری كنند، عقل و خود نگهداری نشانه ی ضعف، و ظلم و ستم وسیله ی مباهات گردد. امیران بدخو، وزیران دروغگو، امینان خائن، یاران ظالم و قاریان فاسق شوند. ستم علنی شده، طلاق فراوان گشته، روابط نامشروع شایع شده، گواهی دروغ پذیرفته می شود و مشروبات رائج می شود، همجنس بازی



[ صفحه 308]



رواج می یابد و زنها نیز به یكدیگر اكتفاء كنند، بیت المال تاراج می شود و انفاق در راه خدا جریمه محسوب می شود و بدسرشتان برای ترس از زبانشان احترام می شوند، سفیانی از شام خارج می شود و یمانی از یمن خارج می كند، سرزمین بیدا در میان مكه و مدینه خسف می شود و جوانی از آل محمد (صلوات الله علیهم) در میان ركن و مقام به قتل می رسد و منادی آسمانی ندا سر می دهد كه حق با او و پیروان اوست». [8] .

306- «و لا یخرج حتی تخرب خوز و كرمان و روم و یونان».

- «حضرت مهدی علیه السلام ظهور نمی كند جز اینكه خوزستان، كرمان، روم و یونان خراب شوند». [9] .

ویرانی خوزستان با آغاز جنگ خانمان سوز ایران و عراق تحقق یافت.

307- «یوشك اهل العراق ان لا یجیی الیهم قفیز و لا درهم. قلنا: من این ذلك؟ قال: من قبل العجم یمنعون ذلك».

- «انتظار می رود كه یك قفیز گندم و یك درهم پول به مردم عراق نرسد». [10] .

ابونضره می گوید: من و دیگر حاضران پرسیدم: چرا و چگونه؟ گفت: از ناحیه ی «عجم» كه جلوگیری می كنند».

«قفیز» واحد وزن است كه در زمانهای مختلف متغیر بود كه طبق قانون مصوب 1304 شمسی یك قفیز مساوی یك دكامتر مربع است. [11] .



[ صفحه 309]



«عجم» به معنای غیر عرب است ولی معمولا در مورد ایرانیان به كار می رود.

این حدیث نیز با جنگ ایران و عراق تا حدی تحقق یافته است.

308- «اذا رأیتم الرایات السود قد جائت من قبل خراسان فأتوها فان فیها خلیفة المهدی».

- «هنگامی كه پرچمهای سیاه از جانب خراسان به اهتزاز درآمد به سوی آنها بشتابید كه خلیفه ی خدا حضرت مهدی در میان آن است». [12] .

این روایت كه به مضمون آن دهها روایت از طریق اهل سنت نقل شده است، اگر صحیح باشد ممكن است اشاره به قیام سید حسنی باشد كه اهل خراسان است.

309- «یخرج ناس من المشرق، فیوطئون للمهدی».

- «گروهی از خاور زمین برمی خیزند و راه را برای مهدی علیه السلام هموار می كنند». [13] .

با توجه به اینكه در احادیث فراوانی تعبیر مشرق در مورد خراسان به كار رفته است می توان این حدیث را نیز با جناب سید حسنی تطبیق نمود كه طبق روایات شیعه از خراسان برمی خیزد و سپاهی فراهم می آورد و همه را یك جا به محضر مقدس حضرت بقیة الله روحی فداه تقدیم می كند.

310- «تجیی فتنة غبراء مظلمة ثم یتبع الفتن بعضها بعضا حتی یخرج رجل من اهل بیتی یقال له المهدی، فان ادركته فاتبعه و كن من المهتدین».



[ صفحه 310]



- «فتنه ی تیره و تاری پدید می آید كه افق زندگی را تاریك می سازد، آنگاه فتنه ها پشت سر هم می آیند تا مردی از اهل بیت من به نام «مهدی» ظهور كند. اگر او را درك كردی از او پیروی كن تا از هدایت یافتگان باشی». [14] .

311- «لا یخرج المهدی حتی تطلع مع الشمس آیة».

- «مهدی ظهور نمی كند جز اینكه نشانه ای با خورشید ظاهر شود». [15] .

این نشانه در احادیث شیعه به دو گونه نقل شده است:

1- سینه و صورتی همراه خورشید در آسمان ظاهر می شود. [16] .

2- دستی در آسمان ظاهر می شود. [17] .

تحقق این نشانه در حدیث فوق از علایم حتمی معرفی شده است.

312- «ان لمهدینا آیتین لم یكونا منذ خلق الله السماوات و الأرض، ینكسف القمر لأول لیلة من رمضان و تنكسف الشمس فی النصف منه».

- «برای قائم ما دو نشانه است كه هرگز از زمان آفرینش آسمانها و زمین چنین حادثه ای روی نداده است: ماه در اول رمضان می گیرد و خورشید نیز در وسط آن گرفته می شود». [18] .

313- «یطلع نجم من المشرق قبل خروج المهدی له ذنب تضیی».

- «پیش از خروج حضرت مهدی ستاره ی دنباله داری از سمت مشرق طلوع می كند دنباله اش درخشان است». [19] .



[ صفحه 311]



چون تعداد یاران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی الفرجه الشریف سیصد و سیزده تن می باشند، ما نیز تعداد احادیث این كتاب را تیمنا و تبركا 313 قرار دادیم، امیدواریم كه هر چه زودتر آن روز شكوهمند فرا رسد و دیدگان نگران مشتاقان با دیدار آن مهرتابان و كعبه ی خوبان منور گردد، و همه ی خوانندگان این كتاب در ردیف بهترین یاران آن حضرت در حكومت حقه و دولت عادله ی جهانی آن مصلح الهی قرار بگیرند. انشاء الله. [20] .


[1] صحيح بخاري، ج 4 ص 225.

[2] فتح الباري ج 13 ص 76.

[3] مشكاة المصابيح ص 184.

[4] اسد الغابه، ج 1 ص 259.

[5] اربعين ابو نعيم ص 54 (حديث 28).

[6] مستدرك صحيحين، ج 4 ص 465.

[7] الاذاعه ص 136.

[8] نورالابصار ص 172.

[9] فيض القدير، ج 6 ص 277.

[10] مسند امام احمد بن حنبل، ج 3 ص 317.

[11] فرهنگ معين، ج 2 ص 2702.

[12] مرقاة المفاتيح ج 5 ص 185.

[13] سنن ابن ماجه، ج 2 ص 1368 (حديث 4088).

[14] الحاوي للفتاوي ج 2 ص 67.

[15] المصنف ج 11 ص 28 (حديث 20775).

[16] يوم الخلاص، ص 518.

[17] بحارالانوار، ج 52 ص 233.

[18] تذكره قرطبي ص 619.

[19] الحاوي للفتاوي ج 2 ص 82.

[20] ويرايش اين بخش در بيستم ربيع الثاني 1405 هجري در حوزه ي علميه قم پايان يافت.